دکتر ماریا مرادی / جراحی بینی / پولیپ بینی چیست و چگونه درمان میشود؟
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

پولیپ بینی چیست و چگونه درمان میشود؟

پولیپ بینی به زائده هایی اطلاق می شود که داخل مخاط بینی رشد کرده و به مرور جلوی تنفس را می گیرند. این پلیپ ها بی خطر بوده و سرطانی نیستند ، پس نیازی به نگرانی نیست. برای برطرف کردن آن ها باید به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا بهترین روش درمانی پیش گرفته شود. گاهی برای درمان آن ها تنها دارو بسنده می کند و در مواقع دیگر نیز باید جراحی بینی به انجام برسد. در صورتی که شما نیز فکر می کنید به این عارضه مبتلا هستید ، این مقاله از دکتر ماریا مرادی را از دست ندهید.

پولیپ بینی

پولیپ  بینی چیست ؟

به توده نرم که این توده سرطانی نمی باشد و در مسیر بینی و گاهی نیز در مسیر سینوس مشاهده می شود قرار گرفته است . شکل کلی پولیپ بینی مانند خوشه انگور می باشد . هرچه میزان پولیپ بزرگ باشد ممکن است موجب می شود عوارض آن افزایش یابد همچنین باعث مسدود شدن بینیبیمار نیز می گردد . بیماری پولیپ بینی ممکن است برای هر فردی در هر رده سنی رخ دهد اما به طور کلی برای افراد میانسال بیشتر اتفاق می افتد . همچنین زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند .

علائم ابتلا به پولیپ بینی

  • ایجاد دوبینی و یا کاهش بینایی
  • ایجاد مشکلات تنفسی
  • شدید شدن یک باره بیماری
  • ابتلا به سردرد های شدید
  • آبریزش بینی
  • ایجاد دندان درد
  • گرفتگی پی در پی در بینی

عوارض پولیپ بینی

هرچه میزان پولیپ بزرگ باشد ممکن است موجب می شود عوارض آن افزایش یابد . در ادامه به معرفی چد نمونه از آسیب های پولیپ بینی می پردازیم .

  • پولیپ ها باعث مسدود شدن بینی بیمارمی گردد .
  • باعث ایجاد عفونت های پی در پی میشود .
  • باعث ایجاد مشکلات تنفسی می شود .

درمان این توده ها به ویژه با جراحی، ممکن است منجر به خون دماغ شدن شود. جراحی همچنین ممکن است باعث بروز عفونت گردد. علاوه بر آن ادامه دادن درمان با اسپری های استروئیدی بینی یا کورتیکواستروئیدهای خوراکی ممکن است مقاومت شما را در برابر عفونت های سینوسی کاهش دهد. اما در کل می توان بیان کرد که درمان کردن این عارضه ، فواید بیشتری با خود به دنبال خواهد داشت.

پولیپ بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

بهترین جراح بینی تهران می تواند با استفاده از ابزاری نورانی به نام اتوسکوپ یا ناسوسکوپ به مجرای بینی شما نگاه کند و پولیپ بینی را تشخیص دهد. اگر توده ها در قسمت های عمقی سینوس ‌های شما قرار گرفته باشد ، ممکن است نیاز به انجام آندوسکوپی بینی باشد. در این روش یک لوله نازک و منعطف که به نور و دوربین مجهز است به داخل مجرای بینی هدایت می شود.

احتمال دارد برای تعیین اندازه و محل دقیق پولیپ ، سی تی اسکن یا اسکن MRI لازم باشد. پولیپ ها به صورت نقاط مات در این اسکن ها ظاهر می شوند. اسکن همچنین می تواند نشان دهد که آیا پولیپ باعث تغییر شکل استخوان در این ناحیه شده است یا خیر. این کار همچنین می ‌تواند وجود انواع دیگری از توده ها را که ممکن است از نظر پزشکی جدی ‌تر باشند، مانند ناهنجاری ‌های ساختاری یا توده سرطانی رد کند.

تست های آلرژی می ‌توانند به پزشکان در تعیین منبع التهاب مداوم بینی کمک کنند. این آزمایش ‌ها شامل ایجاد سوراخ ‌های ریز روی پوست و وارد کردن انواع آلرژن ها به داخل آن می شود. سپس پزشک شما بررسی می کند که آیا سیستم ایمنی بدن شما به هر یک از آلرژن ها واکنش نشان می دهد یا خیر. اگر کودک بسیار خردسالی پلیپ بینی داشته باشد، ممکن است آزمایشات برای بیماری های ژنتیکی مانند فیبروز کیستیک ضروری باشد.

پولیپ بینی چگونه درمان می شود؟

درمان پولیپ بینی به اندازه و شدت علائم آن بستگی دارد. به طور کلی، دو روش برای درمان پولیپ وجود دارد: 

درمان دارویی پولیپ :

  • اسپری های استروئیدی بینی: این اسپری ها رایج ترین درمان برای پولیپ بینی هستند. آنها التهاب و تورم را کاهش می دهند و به کوچک شدن پولیپ ها کمک می کنند. 
  • قرص های استروئیدی: در موارد شدیدتر، ممکن است پزشک قرص های استروئیدی تجویز کند. 
  • آنتی بیوتیک ها: اگر پولیپ  شما به دلیل عفونت سینوسی ایجاد شده باشد، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند. 

جراحی پولیپ بینی :

اگر پولیپ ها بزرگ باشند یا به درمان دارویی پاسخ ندهند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. جراحی پولیپ بینی معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود و در آن پولیپ ها از بینی خارج می شوند. 

روش های دیگر: 

  • شستشوی بینی با آب نمک: شستشوی بینی با آب نمک می تواند به تمیز کردن مجاری بینی و کاهش التهاب کمک کند. 
  • استفاده از بخور: استفاده از بخور می تواند به مرطوب شدن مجاری بینی و کاهش گرفتگی بینی کمک کند. 

پیشگیری از پولیپ بینی

برای ابتلا مجدد به بیماری پولیپ بینی بهتر از موارد زیر را رعایت نمایید :

  • بهتر است بیمار در هوای آلوده قرار نگیرد
  • عدم قرار گرفتن در هواهای بسیار سرد و یا بسیار گرم
  • استفاده زیاد از مایعات
  • و تمام روش هایی که برای پیشگیری از سرما خوردگی و یا سینوزیت توصیه می شود را رعایت نماید .
دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
عوارض عمل بینی

عوارض عمل بینی

آیا با عوارض عمل بینی آشنایی دارید ؟ اگر پاسخ تان منفی است پس این مقاله را تا آخر بخوانید. بینی علاوه بر اینکه مسیری برای عبور هوا و تنفس می باشد مسیری است...

بیشتر بخوانید
اسپلینت بینی

اسپلینت بینی

اسپلینت بینی ، ابزاری هستند که برای کمک به بینی در حفظ شکل جدید خود، بعد از جراحی، مورد استفاده قرار می گیرند. اسپلینت های بینی، از حرکت و جابجا شدن...

بیشتر بخوانید
تغذیه بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از جراحی بینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در جراحی بینی تغییرات زیادی انجام می شود در نتیجه نیاز به مراقبت های ویژه ای در دوره ی نقاهت دارد....

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 14 =