مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

جراحی زیبایی گوش

طبق تحقیقات انجام شده، امروزه از هر 20 هزار نوزاد متولد شده حداقل یکی دچار برآمدگی گوش می باشد. همچنین عوامل ژنتیکی و وراثتی در ایجاد این عارضه دخیل می باشد، و 60 درصد از افرادی که دارای گوش های برآمده می باشند دارای سابقه ی این برجستگی در پدر و یا مادر و یا در فامیل های درجه دوم خود هستند. جراحی زیبایی گوش راه حل رفع این مشکل می باشد .در این مقاله دکتر ماریا مرادی اطلاعات جامعی در این مورد در اختیار شما قرار میدهد.

جراحی زیبایی گوش - دکتر مرادی

علت جراحی اتوپلاستی یا همان جراحی زیبایی گوش

علت این جراحی برجسته بودن غضروف گوش می باشد که این امر سبب می شود شکل گوش دفرمه و نامطلوب شود. افرادی که درگیر این عارضه هستند ممکن است در جامعه دچار عدم اعتماد بنفس و مشکلات روحی و روانی در حیطه ی ارتباطات اجتماعی شوند. برای رفع این عارضه جراحی گوش صورت می پذیرد تا شکل گوش به حالت نرمال و طبیعی خود برگردد.

عمل زیبایی گوش قدمتی طولانی دارد که از قرن هفتم در میان هندویان باب بوده است. با پیشرفت روند جراحی زیبایی گوش در قرن بیستم تکنیک های نوین و جدید در این حیطه ظهور کرد. به دنبال پیشرفت و ترقی در تکنیک های بکار برده شده در جراحی گوش ، بیمار دیگر عوارض نامطلوب و یا برگشت دوباره گوش به حالت قبل از جراحی را ندارد و بعد از جراحی رضایت کافی از ظاهر جدید گوش خود را دارد. از نظر بررسی بعد ژنتیکی برجسته شدن گوش ها باید به این نکته اشاره کرد که، هنگامی که گوش در جنین شکل می گیرد و غضروف های آن رشد می کنند، عوامل ارثی می توانند سبب برجسته شکل گرفتن گوش در جنین شوند.

 

علت های برجستگی گوش

  • عدم تشکیل چین آنتی هلیکس ( قسمت بالایی لاله ی گوش هلیکس نام دارد وچین های آن را آنتی هلیکس می گویند.) اگر این قسمت از لاله ی گوش صاف باشد سبب برجسته شدن گوش به سمت جلو می شوند.
  • در حالت طبیعی، غضروف کنک موجود در لاله گوش حاوی ضخامتی معین می باشد. اگر میزان این ضخامت زیاد باشد سبب می شود تا گوش برجسته دیده شود. (این نقطه از گوش محلی می باشد که به هنگام جراحی های متعدد و پیوند غضروف، مورد استفاده قرار می گیرد و جز بانک های غضروفی طبیعی فرد به حساب می آید.)

چه چیزی باعث برجسته شدن گوش می شود؟

گوش بیرونی معمولاً در زاویه حدوداً 21 تا 30 درجه در طرفین سر قرار دارد. اگر زاویه بیش از 30 درجه باشد ، گوش ها بیرون زده به نظر خواهند رسید. این حالت به دلیل ویژگی های ژنتیکی یا شرایط تاثیر گذار بر رشد غضروف ، یا وارد آمدن آسیب و تاثیر آن بر روی شکل گوش ها بوجود می آید. هر یک از این عوامل می تواند بر یک یا هر دو گوش تأثیر بگذارد. البته داشتن گوش های برجسته شنوایی فرد را تحت تاثیر قرار نمی دهد. گوش های برجسته می تواند جنبه ارثی داشته باشد. در حدوداً 30 درصد از کودکان ، داشتن گوش های برجسته در بدو تولد طبیعی به نظر می رسد. این حالت اغلب در سه ماه اول زندگی از بین رفته و گوش ها به حالت نرمال بازمی گردند. در این راستا با انجام جراحی زیبایی گوش می توان ایراد ظاهری را برطرف نمود.

انواع جراحی زیبایی گوش

جراحی گوش یا اتوپلاستی برای صاف کردن و عقب کشیدن گوش های برجسته، تنها یکی از انواع عمل زیبایی گوش می باشد. جراح می تواند گوش های بسیار بزرگ یا گوش های بسیار کوچک را مجدداً شکل دهی کرده، آسیب های وارد شده به گوش را درمان نموده، و ناهنجاری های مادرزادی گوش را اصلاح نماید.

انواع جراحی گوش به شرح زیر می باشد:

  • جراحی بزرگ کردن گوش : این روندی است که می توان برای بهبود اندازه گوش خارجی مورد استفاده قرار داد. در اکثر موارد، افرادی که گوش های آنها کوچک است یا اندازه گوش های آنها به طور کامل و در قالب یک الگوی استاندارد رشد نکرده است، باید برای رسانده شدن به اندازه استاندارد، تحت درمان قرار گیرند.
  • عقب کشیدن گوش های برجسته : در این فرایند گوش ها به سمت عقب کشیده شده و به سر نزدیک می شوند. این جراحی زیبایی گوش در افرادی انجام می شود که گوش های آنها از سر فاصله زیادی دارد.
  • کوچک کردن گوش : میکروتیا موقعیتی است که در آن اندازه گوش های شما بزرگ تر از اندازه نرمال می باشد. افرادی که از میکروتیا رنج می برند می توانند جراحی کوچک کردن گوش را انتخاب کنند. این جراحی می تواند کاهش نرمه گوش را نیز در بر گیرد.

چگونه برای جراحی زیبایی گوش آماده شویم؟

جراحی گوش به آمادگی فیزیکی و احساسی نیاز دارد. جراح درباره جزئیات روند بحث کرده و خطرات آن را برای شما شرح می دهد. او همچنین آزمایش کاملی را بر روی گوش های شما انجام می دهد تا بهترین طرح درمان را برای شما ترسیم نماید. پزشک دستورالعمل های لازم در خصوص غذاها و داروهایی که باید از مصرف آنها خودداری کنید را در اختیار شما قرار می دهد. او همچنین به شما می گوید که سیگار کشیدن باعث کند شدن روند بهبود می شود و از شما می خواهد تا در صورت سیگاری بودن، مدتی قبل از فرایند اقدام به ترک آن نمایید.

آمادگی روحی نیز یکی از مولفه های لازم در یک فرایند زیبایی می باشد. داشتن انتظارات منطقی از نتایج فرایند، الزامی می باشد. جراحی زیبایی گوش که گاهی به دلیل رهایی از مورد تمسخر قرار گرفتن انجام می شود، می تواند تاثیرات روانشناختی خوبی از لحاظ بالا بردن سطح اعتماد به نفس را در فرد ایجاد نماید.

در جلسه مشاوره موارد زیر برای شما بررسی می شوند ؛ پس بهتر است اطلاعات مربوطه را پیش از جراحی زیبایی گوش در تهران همراه خود به مطب دکتر برده و به طور کامل در اختیار ایشان قرار دهید :

  1. سلامت فیزیکی : بیماری های که در گذشته مبتلا بوده یا هستید ، جراحی های انجام شده ، مشکلات مرتبط با سیستم ایمنی بدن
  2. سبک زندگی : نوع رژیم غذایی و برنامه ورزشی و میزان فعالیت های فیزیکی شما طی روز
  3. بررسی علائم حیاتی : فشار خون ، دمای بدن ، میزان ضربان قلب ، جریان اکسیژن در سیستم تنفسی
  4. سلامت روانی : آمادگی ذهنی و عدم وجود مشکلات روانی پیش از هر جراحی من جمله جراحی گوش مسئله بسیار مهمی است که از سوی جراح مورد بررسی قرار می گیرد.

عوارض جراحی زیبایی گوش

جراحی لاله گوش یکی از جراحی های کم خطر می باشد . ولی مانند تمامی جراحی ها مقداری ریسک ممکن است داشته باشد. همانوم یا جمع شدن خون زیر پوست در ناحیه لاله گوش یکی از عواض این جراحی می باشد . هنگامی که غضروف نیار به جراحی دارد ممکن است بعد از برش دادن آن زیر پوست خون جمع شود . بهتر است هفته بعد از جراحی زیبایی گوش در تهران برای انجام معاینات به پزشک مراجعه شود . در این صورت اگر پزشک متوجه جمع شدن خون زیر پوست شود با سرنگ لخته های خون را خارج می کند . اگر مدت زمان بیشتری از جمع شدن خون بگذرد ، ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد .

یکی دیگر از مواردی که در تمامی جراحی ها از جمله جراحی زیبایی گوش ممکن است ایجاد شود ، عفونت می باشد . پزشک برای جلوگیری از این مشکل بعد از جراحی گوش در تهران ممکن است برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز کند و یا پماد مخصوصی برای استفاده در پشت گوش در صورت نیاز داده می شود . در صورت توجه به توصیه های پزشک جراح احتمال ابتلا یه عفونت بسیار کاهش می یابد. برای کاهش این عوارض بهتر است جراحی توسط بهترین جراح گوش تهران که دارای تجربه و مهارت کافی می باشد، انجام شود .

چه کسانی کاندیدای مناسب برای جراحی زیبایی گوش می باشند؟

جراحی گوش معمولاً برای افرادی توصیه می شود که:

  • گوش های آنها از سر فاصله داشته باشد.
  • گوش ها بزرگتر یا کوچکتر از حالت عادی باشند.
  • گوش ها به دلیل آسیب دیدگی ، وارد آمدن ضربه یا مشکلات ساختاری از بدو تولد ، بد شکل باشند.
  • افرادی که قبلاً جراحی زیبایی گوش انجام داده و از نتایج آن ناراضی هستند.
  • افراد دارای سن 5 سال به بالا.
  • افراد دارای سلامت کامل و فاقد بیماری زمینه ای که بتواند خطر عوارض جانبی را افزایش داده یا بر روند بهبود تأثیر بگذارد.
  • افراد غیر سیگاری زیرا سیگار کشیدن می تواند جریان خون در ناحیه تحت درمان را کاهش داده و روند بهبود را کند نماید.

روند جراحی زیبایی گوش

قبل از جراحی:

قبل از انجام جراحی گوش در تهران ، بهترین جراح به بررسی سابقه پزشکی و پاسخگویی به سوالات مربوط به داروهای مصرفی ، جراحی های گذشته و هر گونه بیماری فعلی یا قبلی ، می پردازد. مشاوره با آزمایش کامل فیزیکی گوش آغاز می شود. بهترین دکتر جراحی زیبایی گوش در تهران ، موقعیت گوش ها را ارزیابی کرده و روند مناسب را توصیه می کند. جراحی زیبایی گوش ، صرفنظر از تفاوت در میزان برآمدگی، بمنظور دستیابی به تقارن، در هر دو گوش انجام می پذیرد. وی درباره روندهای مناسب برای درمان مشکل ، خطرات مرتبط و هزینه های احتمالی به گفتگو با بیمار می پردازد. جراح همچنین به انتظارات شما از این عمل، گوش فرا می دهد.

در طول روند جراحی:

جراحی گوش یک عمل سرپایی است و بر حسب ویژگی ها و پیچیدگی روند ، بین 1 تا 3 ساعت طول می کشد. جراحی تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی با تزریق آرام بخش انجام می شود. بیهوشی عمومی به طور معمول گزینه مطلوب تری برای کودکان کوچکتر محسوب می شود. تکنیک جراحی خاص مورد استفاده به نوع اتوپلاستی برگزیده بستگی دارد. به طور کلی ، روند جراحی زیبایی گوش شامل موارد زیر است:

  1. ایجاد برش ، پشت گوش یا داخل چین های گوش
  2. دستکاری بافت گوش که می تواند شامل برداشتن غضروف یا پوست ، چین خوردگی و شکل دادن به غضروف با بخیه های دائمی یا پیوند غضروف به گوش باشد.
  3. بستن برش ها با بخیه.

بعد از جراحی

پس از انجام جراحی زیبایی گوش ، موضع جراحی شده پانسمان می شود. حتماً پانسمان را تمیز و خشک نگه دارید. علاوه بر این ، سعی کنید موارد زیر را هنگام بهبودی مد نظر قرار دهید:

  • از لمس کردن یا خاراندن گوش خود اجتناب کنید.
  • در موقع خواب ، روی گوش خود تکیه نکنید.
  • لباسی بپوشید که برای از تن در آوردن آن مجبور نباشید آن را روی سر خود بالا بکشید.
  • در صورت جذبی نبودن بخیه ها ، پزشک در خصوص زمان مراجعه برای برداشتن آنها به شما اطلاع رسانی خواهد کرد.

گاهی اوقات جراحی گوش، با چند بخیه دائمی انجام می شود که گوش ها را به سر نزدیک می کند. گزینه های دیگر شامل پیرایش و شکل دهی غضروف گوش قبل از بخیه زدن بمنظور دستیابی به موقعیت و شکل مورد نظر می باشد. جای زخم های باقی مانده از جراحی معمولاً در چین های طبیعی گوش یا در پشت آن پنهان می شود.

هزینه جراحی زیبایی گوش بر چه اساسی تعیین می شود ؟

هزینه انجام جراحی گوش در تهران بر اساس هزینه کلینیک، دستمزد جراح ، علت انجام جراحی زیبایی و همچنین روش مورد استفاده ، در همان جلسه مشاوره تعیین شده و به شما اطلاع داده می شود .

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
جراحی پلک

جراحی پلک

چشم های انسان بخش عمده ای از احساسات او را بیان کرده و جرئی ترین تغییرات در احساسات در این عضو از صورت پدیدار می شود. بنابراین، ماهیچه های اطراف چشم ها به...

بیشتر بخوانید
پروتز چانه

پروتز چانه

پروتز چانه یکی از روندهایی است که برای رفع دغدغه در افرادی که احساس می کنند صورت آنها نامتناسب و فاقد تقارن است مورد استفاده قرار می گیرد. البته گاهی اوقات...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =